Båtar
Båtsamlingarna
Här visas de båtar arbetslaget har i sina samlingar på Fjäderholmarna. En del av samlingarna förvaras i magasin på Ängsholmen. Båtarna finns närmare presenterade i Träbiten nr 100.
Båtar med anknytning till arbetslaget finns också presenterade.
Båtar på fjäderholmarna
SÖDERMANS STORÖKA
Inventarienummer: 2
Båttyp: Storöka
Mått (cm): 750x280
Byggd 1882 av Erik Söderman, Söderöra. Gaffelsegel 30 kvm. Brukad av Elof Österberg, Rödlöga som transportbåt för kreatur, hö och ved. Båten är den ena avhittills två kända bevarade storökor från Stockholms skärgård. Förlaga till den kopia som FAB lät bygga 1996. Tidigare utställd på Sjöhistoriska Museet i Stockholm. Förbyggd botten till kravell utfört av Sjöhistoriska. Storöka utställd på Kulturhuset 1984 och på den flytande utställningen "Människor och båtar i Norden" som gick från Kvarken till Färööarna 1998-99.
TB 100 nr: 116
VÄNA
Inventarienummer: 4
Båttyp: Snipa
Mått (cm): 456x134
Byggd ca 1930 vid Vänern. Furu. Utvändigt översta bordet och tofter gråmålat i övrigt tjärad. Mycket lättrodd, sprisegel 7 kvm. Ett av de första renoveringsobjekten för Arbetslaget då stävarna och fyra bordgångar byttes. Brukad till fiske i Waxholm
TB 100 nr: 127
JULIA
Inventarienummer: 53
Båttyp: Roddsump
Mått (cm): 480x152
Byggd 1938/39 av Hildor Hedein.
Krafig bordläggning-bruksbåt.
Låg länge på Hälsingeholmarna. Nisse Kulstam tog hand om den.
Hans-Inge Lundin, Långvik bytte köl och de två nedersta borden.
Calle Engström inköpte den till arbetslaget av Kalle Rydeback, Lådna.
KOFÄRJAN
Inventarienummer: 7
Båttyp: Kofärja
Mått (cm): 760x288
Byggd 1923 Hildor Hedelin, Svartsö. Furu,tjärad. Till båten finns landgång och staket för kreturtransport. Båten beställd av Fridolf Österman, Lådna som själv valde ut vrängerna till båten ur den egna ekskogen. Tidigare brukad på Lådna för vedtransporter, kreatur, hö och tunga transporter av byggnadsmatrial. Skänkt av Sven Öberg, Hjälmö
TB 100 nr:119
FRIDHEMMAREN
Inventarienummer: 8
Båttyp: Motorskötbåt
Mått (cm): 713x206
Byggd 1921 Hildor Hedelin, Svartsö. Furu, tjärad. Båten beställd av Erik "Fridhemmarn" Olsson. Användes ursprungligen för transporter, bl.a. griskultingar. Därefter brukad av familjen Åkerström, Ljusterö till fiske och transporter. Båten har fått de ursprungliga friborden höjda med en bordgång. Den från början installerade 5 hkr Pentamotorn ersattes senare med en 2cyl 10 hkr Penta. Båten är en typisk Vaxholmare. Skänkt av familjen Åkerström och Margit Nyman, Ljusterö En replika byggs av Skeppsholmens folkhögskola 2016.
TB 100 nr: 120
SJÖFRÖKEN
inventarienummer : 9
Båttyp: Mellanöka
Mått (cm) : 583x186 Gaffelsegel 15 kvm
Byggd ca1880, troligen Möja. Furu, huggna vindor. Översta bordgången utvändigt målad, gul, vit och blå. Invändigt oljad. Tidigare brukad av konstnären Harald Lindberg med familj, Rumshamn. Även brukad som fiske-och lotsbåt. Skänkt av Harald Lindbergs familj.
TB 100 nr: 114
ALMA
Inventarienummer : 10
Båttyp: Långbåt
Mått (cm): 597x156 Inköpt1985
Byggd 1898, Stegesunds Varv Vaxholm. Furu, tjärad. Sprisegel 2 master, 13 kvm. Långbåtarna användes för fiske och snabba transporter av fisk. I första hand transporterades strömming, varför båttypen kallas "Strömmingsjagare".
Alma nyttjades som fritidsbåt från 1940. Ny botten på 50-talet. De gamla vrängerna finns kvar, men kompletterade med basade spant
På 70-talet övertog Lars Johansson Alma som användes till tävlingar såsom Strömmingsrodden . Mycket välseglande och lättrodd Båtens längd mindre än vad som är vanligt för långbåtarna. Ägare: Kungliga Djurgårdsförvaltningen.
TB 100 nr: 112
BJÖRNHOLMAREN
Inventarienummer : 11
Båttyp: Sump
Mått (cm): 500x150
Byggd 1928 av Hildor Hedelin, Svartsö. Furu med köl och basade spant av ek. Tjärad. Beställd och brukad av Joel Berg. Båten har använts för fiske med nåt och kassar (ryssjor) i vattnen kring Björnholmen, öster om Ljusterö. Skänkt av Joel och Tore Berg.
TB 100 nr: 139
STRÖMMA
Inventarienummer : 12
Båttyp : Piggjolle
Mått (cm): 445x132
Byggd ca 1890, Norra skärgården. Furu. Spikad bordläggning. Platt stäv och akter. Rundbottnad med kölplanka liggande innanför sambordet. Kallas även ökstock. Piggjollar användes som släpbåt till sandkilar och vedjakter. Strömma är den hittills enda bevarade piggjollen i Stockholms Skärgård. Användes som varvsbåt Högmarsö Varv. Brukad av Strömma Kanalbolaget på Badholmen, Vaxholm som roddbåt. Även utnyttjad som sillbord i resturangrörelse på Badholmen och av Åke Söderqvist på Waxholms Hotell.
TB 100 nr: 109
JEPPE
Inventarienummer : 13
Båttyp : Mellanöka
Mått (cm): 580x195
Skötöka byggd 1860, Harö. Hon användes till strömmingsfiske med skötar. Furu, tjärad. Sprisegel, 2 master. Brukad av Karl-Ivar "Jeppe" Lindfors.
Jeppe berättar att en gång i december under kriget, skulle Jeppes far och två andra gubbar köpa julsprit. De seglade ut till tremilsgränsen där estniska skutor brukade liggaoch sälja smuggelsprit i plåtdunkar. Väret var hårt, så det låg inga skutor där. Vad skulle de göra? Det gick ju inte att komma hem utan sprit. De seglade över till Åland, ner över Finska viken till Estland, där sprit inhandlades. Under denna färd var Jeppe riggad med en mast med trekantstor och fock. Återfärden gick bra och julen på Möja var räddad.
Detta vittnar om att båten var stabil och mycket sjöduglig. Båten grävdes sedermera fram ur ett dike på Möja av Sven-Erik Sihlberg och Lasse Mårtensson. En av två kända bevarade mellanökor från Stockholms skärgård. Båten skänkt av Karl-Ivar Lindfors, Möja. Lasse Mårtensson och Ingvar Rudoff lät 2013 Skeppsholmens Folkhögskola bygga en kopia, döpt till Jeppelina. Under Arbetslagets kulturseglats 2016 besöktes Jeppes hemmahamn, Långvik på Möja.
TB 100 nr: 115
TORA
Inventarienummer : 14
Båttyp : Motorsnipa
Mått (cm): 474x151
Motor 2 hk Forsmotor, "Grästorpare". Motormodellen började tillverkas i mitten av 1920-talet av Bröderna Forsells Mekaniska Verkstad i Grästorp, därav namnet "Grästorparen". Det är en tvåtaktsmotor på 228 cc som utvecklar ca 2 hk. Den är utrustad med en sk. snarkförgasare. När SEM (AB Svenska Elektromagneter i Åmål) slutade tillverka magnetapparaterna 1972 fick motorn en engelsk magnetapparat av märket "Wipac". Tillverkningen av motorn flyttades till Norrköping 1978 och övertogs av J.H. Nords Maskin AB. Skänkt 2002 av Per Uddenberg som kom till Fjäderholmarna och lämnade Tora mot att han fick en båtbiljett in till Strömkajen. Motorn renoverades 2015.
NOTÖKAN
inventarienummer : 16
Båttyp : Notöka
Mått (cm): 538x178 Inköpt till Arbetslaget 1984
Byggd 1930 troligen Bröderna Berglund, Resarö. Furu, tjärad. Platt stäv och akter. Plan botten. Brukad på Ljusterö till fiske med not. Noten placerades på akterdäck. I båten finns en vinda för att dra in noten mot land. Inköpt 1984.
TB 100 nr: 118
AHLSVIK
inventarienummer : 17
Båttyp : Sump
Mått (cm): 480x145
Byggd ca 1940 Hildor Hedelin, Svartsö. Furu med köl och basade spant i ek. Lackad/oljad. Har haft motor. Två originalåror finns kvar. Sprisegel. Båten användes för fiske. Fisken förvarades i en sump i aktern. Båten skänkt av Ingvar Älvström, Ahlsvik.
TB 100 nr: 137
ALVAR
inventarienummer : 18
Båttyp : Metöka
Mått (cm): 330x106
Byggd på 1880-talet. Småland. Spikad bordläggning i al. Utvändigt grönmålad, invändigt oljad. Vid renovering har man använt sig av fur och nitat borden. Båten användes för ålfiske i grunda vatten. Renoverad och skänkt av Alvar Harrysson.
TB 100 nr: 129
VIKTOR
inventarienummer : 19
Båttyp : Lillöka
Mått (cm): 408x123
Byggd 1925 av Kalle "Kalle på Ön" Eriksson, Hummelmora Ljusterö. Furu, tjärad. Sprisegel. Båten beställd es av Viktor Lundberg, Gällnö. Han använde båten ända upp till 75 års ålder för fiske och transporter. Han rodde till Sanhamn och Vaxholm. Sonsonen Harald Lundberg skänkte båten till FAB 1985Mycket lättrodd. Vid förlig vind sattes spriseglet.
TB 100 nr: 141
HILDOR
inventarienummer : 22
Båttyp : Sump
Mått (cm): 475x152
Byggd 1920 Hildor Hedelin, Svartsö. Furu med köl och basade spant av ek. Tjärad. En av de första sumparna byggda av Hedelin. Han lärde sig tekniken med basade spant genom att bygga livbåtar i USA. Arbetslaget renoverade 2016 Hildor med ett bordbyte.
TB 100 nr: 138
LILLEMOR
intentarienummer : 27
Båttyp : Långbåt
Mått cm : (677x169)
Byggd 1992 som elevarbete på Skeppsholmens Folkhögskola. Furu på ekspant. Tjärad/oljad- 2 master, sprisegel 13 kvm. Byggd efter förbild som finns på Vaxholms Hembyggsmuseum, Norrhamnen. Arbetslaget har som tradition att deltaga med LILLEMOR i Strömmingsrodden, Vaxholm.
TB 100 nr: 110
EDSGARN
inventarienummer : 39
Båttyp: Kofärja
Mått (cm): 500x250
Byggd 1939 Gustavsönernas Snickerifabrik, Håknäs, Vätö. Snickeriet var en föregångare till Rosättra Varv. Användes förutom till djurtransporter även till andrar tunga tansporter, anlitad av Försvaret under 1940-talet. Ursprungligen ägd av Signe Mattson. Skänkt av Uffe Söderqvist 2014. Hämtad på Vätö av Arbetslaget 22 december 2014.
SVARTEN
Inventarienummer:28
Båttyp: Blekingeeka
Mått (cm) 456x158
Byggd 1930 i Småland. Ek, tjärad.Sprisegel med fock. Skänkt av Ingvar Rudoff.
TB 100 nr 134
..................................................................................................................................................................................................
FLATEKA
Inventarienummer: 50
Båttyp: Flateka
Mått(cm) 425x115
Båttypen har abvänds vid fågeljakt i grunda vikar.
Liknade båtar var till uthyrning till gäster på Stockholms Friluftsområden såsom Grinda, Nåttarö.
Denna båt är amatörmässigt renoverad.
Båten skänkt av Mats Berg
RANKA
Inventarienummer: 54
Båttypr: Lillöka
Mått(cm) 430x150
Byggd 1950 Westins Båtvarv, Mönsterås.
Kan ros av två man och kan senare förses med segel.
Skänkt 2024 av Martin Berntson
BÅTAR PÅ ÄNGSHOLMEN
LILLGUSTAV
inventarienummer: 32
Båttyp: Sump
Mått (cm) : 490x156
Byggd ca 1925 av Gustav "LIll-Gustav" Andersson, Stavsudda. Båten fick hemmahamn Björkvik, Hjälmö. Båten roddees ofta till Möja under kriget; danskvällar. Det var ingen bränsletilldelning för nöjesresor. Givare Lennart Öberg, Hjälmö. Ingvar Rudoff rodde sumpen Gällnö-Fjäderholmarna i samband med överlämnandet.
LINNEA
inventarienummer: 33
Båttyp: Sump
Mått (cm) . 356x142
Byggd 1937 av Emamuel Pettersson, Sundäng, Yxlan. Furu, tjärad. Ovanligt liten roddsump. Brukad av Linnea Blomqvist, Rödlöga. Hon rodde till Norrtälje och Furusund. Skänkt av Hans och Birgitta Hallstedt. Ej sjöduglig. Magasinerad.
TB 100 nr: 101
EVA
inventarienummer : 43
Båttyp. Segelöka
Mått (cm) : 483x159
Byggd ca 1890. Östra Langö. Furu, tjärad. Klinkbyggd med huggna vindor. Gaffelsegel, sedemera sprisegel 9 kvm. Brukad av Edward Jansson, Roslagsskeppare, Vetterhaga. Eva är en av få bevarade segelökor av mindre modell. Magasinerad.
TB 100 nr. 113
BROKNÄS
inventarienummer :48
Båttyp: Snipa
Mått (cm) : 550x176
Byggd ca 1940 Föglö Åland av Oskar Flodin. Furu, tjärad. Sprisegel, sump i mitten. Tidigare utrustad med en "Wikströmare". Tidigare ägd av Björn Greitz och Anders Ericsson. Båten försvann från vinteruppläggningsplatsen 1978 och var borta i 5 år. När båten återfanns 1982 skänktes båten av Björn och Anders till Arbetslaget. Åke Agger hade fått båten i gåva i början av 1980-talet ovetandes om dess tidigare öde och hade hand om båten. Ej sjöduglig. Magasinerad.
TB 100 nr: 111
Båtar MED ANKNYTNING TILL ARBETSLAGET
Flera medlemmar har egna allmogebåtar eller andra båtar som på något sätt har anknytning till verksamheten, men inte är en del av den egentliga samlingen. Båtarna kan ibland ses tillsammans med dem vi har i våra samlingar då vi är ute och seglar eller deltar i olika arrangemang, varför vi tycker det kan vara intressant att presentera dem.
ELLINOR
Ägare :Mats Berg
Båttyp: Medllanöka
Mått(cm):580x220
Byggd 1970 Bröderna Eriksson, Ingmarsö.
Gaffelsegel och fock, 17kvm. Motor: 9hk Yanmar diesel.
Ellinor har dragit sumpar för Arbetslaget räkning till roddarrangemang i mellanskärgården.
Tidigare ägare. Calle Engström
PANSARKRYSSAREN
Ägare: Andreas Mårtensson
Båttyp: Hamnarbetsbåt
Mått (cm) : 870x270
Byggd 1975 av Lidwalls, Leksand. Varvsnummer 722. Stål. 65 hk Ford diesel. Beställdes som den första av 14 enheter av Försvarets Materielverk och har tjänstgjort som hamnbogserare och transportbåt vid Berga Örlogsbas och Muskö till 1998 då båten såldes till nuvarande ägare. Utrustad med bogserkrok, wirewinsch och hydraulkran. Renoverad 2015 vid Tenövarvet. Används idag som bogser- och arbetsbåt. I föreningens verksamhet som bogserbåt och transportbåt samt stabsfartyg vid arbetslagets seglingar. Se också www.lidwallsbatar.se